Σε σίριαλ μακράς διαρκείας -μεγαλύτερο και από αυτό του Μεσοπρόθεσμου με το οποίο άλλωστε είναι άμεσα συνδεδεμένο- εξελίσσονται οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τους εργολάβους...
για τους πέντε αυτοκινητόδρομους.
Εγιναν 1.800 απολύσεις εργαζομένων μέσα σε τρία χρόνια Ο νέος υπουργός Γ. Ραγκούσης προετοιμάζει διακομματική σύσκεψη, στην οποία θα δώσει αναλυτικά στοιχεία και θα ζητήσει στήριξη για να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις ώς τα τέλη Ιουλίου.
Προς το παρόν οι αυτοκινητόδρομοι είναι σπαρμένοι με εργοτάξια, από τα οποία τα πιο πολλά είναι κλειστά εδώ και μήνες. Η πιο αποκαλυπτική είναι η περίπτωση της Κορίνθου - Πατρών, όπου στα 100 από τα συνολικά 120 χλμ. της διαδρομής εφαρμόζονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οι οδηγοί ζουν το δικό τους Γολγοθά.
Υπολογίζεται ότι από τους 2.800 εργαζομένους, που είχαν προσληφθεί πριν από τρία χρόνια, σήμερα απασχολούνται περίπου 1.000 και αυτοί θα τεθούν σε υποχρεωτική άδεια από τις 28 Ιουλίου ώς τις 5 Σεπτεμβρίου. Στην ουσία εργασίες εκτελούνται σήμερα μόνο στις σήραγγες των Τεμπών και της Παναγοπούλας Αχαΐας, και αυτό γιατί οι κατασκευαστές επείγονται να ολοκληρωθούν ώστε να μην επιβαρύνονται από υψηλά ασφάλιστρα κινδύνου.
Οι εργολάβοι οχυρώνονται πίσω από την άρνηση των τραπεζών να χορηγήσουν τα προβλεπόμενα δάνεια, που σταμάτησαν από τον περασμένο Δεκέμβριο, με εξαίρεση την Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας όπου δεν υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης και τα έργα προχωρούν με μικρές αποκλίσεις από το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Οι οδηγοί συνεχίζουν να πληρώνουν τα πανάκριβα διόδια και οι εξαγγελίες για μειώσεις ηχούν πλέον ως κακόγουστο ανέκδοτο.
Υπολογίζεται ότι τα έσοδα από τα διόδια διαμορφώνονται στα 550 εκατ. ευρώ, σχεδόν το 18% από τα 3,1 δισ. ευρώ που έχουν απορροφηθεί ώς τώρα στα έργα. Και το Δημόσιο, με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, καταβάλλει κανονικά τις οφειλές του και ώς τώρα έχει συμβάλει με 984 εκατ. ευρώ, περίπου το 35% των έως τώρα επενδύσεων.
Ποντάρουν επίσης στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, άμεσο αποτέλεσμα της συνεχούς ανόδου των τιμών των καυσίμων και των άλλων οικονομικών μέτρων της κυβέρνησης. Στην Κορίνθου - Πατρών οι εργολάβοι ανεβάζουν στο 30% την πτώση των διελεύσεων σε σχέση με το 2010. Φαίνεται πως δεν είναι άσχετο από το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο η απόδοση έχει κριθεί από τις τράπεζες ικανοποιητική ακόμη και με μείωση 27%. Στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί οι εργολάβοι εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση επηρέασε τις εισπράξεις, που ανέρχονται σε 1,5 εκατ. ευρώ το μήνα, σχεδόν 30% λιγότερες από αυτές προηγούμενων χρόνων.
Η ανομολόγητη, από πλευράς των εργολάβων και των τραπεζών, αιτία της «στάσης» πληρωμών και έργων είναι τα επιτόκια δανεισμού. Το 2007, οπότε ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις για τα έργα, διαμορφώνονταν γύρω στο 1-1,5% για το σύνολο της 30ετούς περιόδου παραχώρησης.
Σήμερα οχυρώνονται πίσω από την οικονομική κρίση και δεν έχουν κανένα πρόβλημα να διατυπανίζουν ότι οι προβλέψεις απέτυχαν, με στόχο να εξασφαλίσουν επιτόκια της τάξης του 5-6% και μάλιστα ώς το 2037. Για το λόγο αυτό, τους τελευταίους μήνες, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο έχει αντιπροτείνει τη συνυπογραφή μνημονίου καθορισμένης χρονικής διάρκειας και με πρόβλεψη ανανέωσης, ώστε να συνεχιστούν τα έργα και να διατηρηθούν οι όροι χρηματοδότησης των συμβάσεων.
Το μόνο που συζητά είναι η διαφοροποίηση για κάθε αυτοκινητόδρομο και βεβαίως τις αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν μετά το «απαγορευτικό» του ΣτΕ σε σημαντικά τμήματα των μελετών, όπου διαπιστώθηκαν σοβαρές παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας.
Νέοι σχεδιασμοί
Οι νέοι σχεδιασμοί αφορούν:
* Περίπου 22 χλμ. στο βιότοπο του Καϊάφα. Στον ίδιο άξονα Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας υπάρχει πρόβλημα και σε άλλα 18 χλμ. στα Βραχνέικα, μετά την Πάτρα.
* Την περιοχή της Κλόκοβας, μετά το Αντίρριο, όπου η σύμβαση προβλέπει εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος δρόμου, αλλά αυτό σημαίνει ότι για τους οδηγούς δεν θα υπάρχει εναλλακτική διαδρομή χωρίς διόδια. Το υπουργείο έχει συμφωνήσει σε νέα διαδρομή, μέσα από σήραγγα που θα προστατεύσει το βιότοπο και τις αρχαιότητες.
* Στο τμήμα Μουργκάνι - Εγνατία, το τελευταίο τμήμα των 31 χλμ. του Ε-65 που διασχίζει τη δυτική Θεσσαλία και περνά από το βιότοπο της αρκούδας.
Προβλήματα υπάρχουν όμως και στην περιφερειακή Καλαμάτας σε μήκος 11 χλμ., όπου με παρέμβαση των τοπικών φορέων έγινε νέα χάραξη. Χρειάζεται επίσης επανασχεδιασμός σε πολλά σημεία της Κορίνθου - Πατρών όπου ο αυτοκινητόδρομος συναντά τη σιδηροδρομική γραμμή σε 68 σημεία και μάλιστα χωρίς να έχουν γίνει συζητήσεις με τον ΟΣΕ. *
Πηγή: enet
για τους πέντε αυτοκινητόδρομους.
Εγιναν 1.800 απολύσεις εργαζομένων μέσα σε τρία χρόνια Ο νέος υπουργός Γ. Ραγκούσης προετοιμάζει διακομματική σύσκεψη, στην οποία θα δώσει αναλυτικά στοιχεία και θα ζητήσει στήριξη για να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις ώς τα τέλη Ιουλίου.
Προς το παρόν οι αυτοκινητόδρομοι είναι σπαρμένοι με εργοτάξια, από τα οποία τα πιο πολλά είναι κλειστά εδώ και μήνες. Η πιο αποκαλυπτική είναι η περίπτωση της Κορίνθου - Πατρών, όπου στα 100 από τα συνολικά 120 χλμ. της διαδρομής εφαρμόζονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οι οδηγοί ζουν το δικό τους Γολγοθά.
Υπολογίζεται ότι από τους 2.800 εργαζομένους, που είχαν προσληφθεί πριν από τρία χρόνια, σήμερα απασχολούνται περίπου 1.000 και αυτοί θα τεθούν σε υποχρεωτική άδεια από τις 28 Ιουλίου ώς τις 5 Σεπτεμβρίου. Στην ουσία εργασίες εκτελούνται σήμερα μόνο στις σήραγγες των Τεμπών και της Παναγοπούλας Αχαΐας, και αυτό γιατί οι κατασκευαστές επείγονται να ολοκληρωθούν ώστε να μην επιβαρύνονται από υψηλά ασφάλιστρα κινδύνου.
Οι εργολάβοι οχυρώνονται πίσω από την άρνηση των τραπεζών να χορηγήσουν τα προβλεπόμενα δάνεια, που σταμάτησαν από τον περασμένο Δεκέμβριο, με εξαίρεση την Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας όπου δεν υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης και τα έργα προχωρούν με μικρές αποκλίσεις από το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Οι οδηγοί συνεχίζουν να πληρώνουν τα πανάκριβα διόδια και οι εξαγγελίες για μειώσεις ηχούν πλέον ως κακόγουστο ανέκδοτο.
Υπολογίζεται ότι τα έσοδα από τα διόδια διαμορφώνονται στα 550 εκατ. ευρώ, σχεδόν το 18% από τα 3,1 δισ. ευρώ που έχουν απορροφηθεί ώς τώρα στα έργα. Και το Δημόσιο, με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, καταβάλλει κανονικά τις οφειλές του και ώς τώρα έχει συμβάλει με 984 εκατ. ευρώ, περίπου το 35% των έως τώρα επενδύσεων.
Ποντάρουν επίσης στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου, άμεσο αποτέλεσμα της συνεχούς ανόδου των τιμών των καυσίμων και των άλλων οικονομικών μέτρων της κυβέρνησης. Στην Κορίνθου - Πατρών οι εργολάβοι ανεβάζουν στο 30% την πτώση των διελεύσεων σε σχέση με το 2010. Φαίνεται πως δεν είναι άσχετο από το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο η απόδοση έχει κριθεί από τις τράπεζες ικανοποιητική ακόμη και με μείωση 27%. Στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί οι εργολάβοι εκτιμούν ότι η οικονομική κρίση επηρέασε τις εισπράξεις, που ανέρχονται σε 1,5 εκατ. ευρώ το μήνα, σχεδόν 30% λιγότερες από αυτές προηγούμενων χρόνων.
Η ανομολόγητη, από πλευράς των εργολάβων και των τραπεζών, αιτία της «στάσης» πληρωμών και έργων είναι τα επιτόκια δανεισμού. Το 2007, οπότε ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις για τα έργα, διαμορφώνονταν γύρω στο 1-1,5% για το σύνολο της 30ετούς περιόδου παραχώρησης.
Σήμερα οχυρώνονται πίσω από την οικονομική κρίση και δεν έχουν κανένα πρόβλημα να διατυπανίζουν ότι οι προβλέψεις απέτυχαν, με στόχο να εξασφαλίσουν επιτόκια της τάξης του 5-6% και μάλιστα ώς το 2037. Για το λόγο αυτό, τους τελευταίους μήνες, το υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο έχει αντιπροτείνει τη συνυπογραφή μνημονίου καθορισμένης χρονικής διάρκειας και με πρόβλεψη ανανέωσης, ώστε να συνεχιστούν τα έργα και να διατηρηθούν οι όροι χρηματοδότησης των συμβάσεων.
Το μόνο που συζητά είναι η διαφοροποίηση για κάθε αυτοκινητόδρομο και βεβαίως τις αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν μετά το «απαγορευτικό» του ΣτΕ σε σημαντικά τμήματα των μελετών, όπου διαπιστώθηκαν σοβαρές παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας.
Νέοι σχεδιασμοί
Οι νέοι σχεδιασμοί αφορούν:
* Περίπου 22 χλμ. στο βιότοπο του Καϊάφα. Στον ίδιο άξονα Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας υπάρχει πρόβλημα και σε άλλα 18 χλμ. στα Βραχνέικα, μετά την Πάτρα.
* Την περιοχή της Κλόκοβας, μετά το Αντίρριο, όπου η σύμβαση προβλέπει εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος δρόμου, αλλά αυτό σημαίνει ότι για τους οδηγούς δεν θα υπάρχει εναλλακτική διαδρομή χωρίς διόδια. Το υπουργείο έχει συμφωνήσει σε νέα διαδρομή, μέσα από σήραγγα που θα προστατεύσει το βιότοπο και τις αρχαιότητες.
* Στο τμήμα Μουργκάνι - Εγνατία, το τελευταίο τμήμα των 31 χλμ. του Ε-65 που διασχίζει τη δυτική Θεσσαλία και περνά από το βιότοπο της αρκούδας.
Προβλήματα υπάρχουν όμως και στην περιφερειακή Καλαμάτας σε μήκος 11 χλμ., όπου με παρέμβαση των τοπικών φορέων έγινε νέα χάραξη. Χρειάζεται επίσης επανασχεδιασμός σε πολλά σημεία της Κορίνθου - Πατρών όπου ο αυτοκινητόδρομος συναντά τη σιδηροδρομική γραμμή σε 68 σημεία και μάλιστα χωρίς να έχουν γίνει συζητήσεις με τον ΟΣΕ. *
Πηγή: enet