Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σήμερα ο Δήμαρχος Πατρέων, Γιάννης Δημαράς, για το θέμα του εργοστασίου απορριμμάτων, ανακοίνωσε πως δίνει στη δημοσιότητα τα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να λάβουν υπόψιν τους οι πολίτες τι περιγράφεται σε αυτά και στη συνέχεια να υποβάλουν τις απόψεις τους...


Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο κ. Δημαράς, μεταξύ άλλων, τόνισε:

"Με απόφαση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του 2ου ΦΟΔΣΑ δίνονται σήμερα για δημόσια διαβούλευση 15 ημερών οι όροι δημοπράτησης της κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου επεξεργασίας των απορριμμάτων του Νομού Αχαΐας. Η τεχνική δε υπηρεσία του Δήμου, η οποία διαθέτει και τη σχετική επάρκεια, μέχρι το τέλος Ιουνίου θα υποβάλει και το σχετικό τεχνικό δελτίο για την ένταξη της χρηματοδότησης του εργοστασίου.

Ταυτόχρονα δίνονται στη δημοσιότητα και οι όροι δημοπράτησης που εγκρίθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο από την υφυπουργό Εσωτερικών κ. Τζάκρη, η οποία επανειλημμένα καταλόγισε ευθύνες στον Δήμο Πατρέων για τη μη άμεση προώθησή τους. Θα αξιολογηθούν επομένως από πολίτες και ειδικούς οι θέσεις της αρμόδιας υφυπουργού αλλά και διαφόρων τοπικών παραγόντων, αιρετών η μη, για το τι αυτοί αποφάσισαν να επιβάλουν στους Πατρινούς και Αχαιούς για μια 20ετία, χωρίς καν να τους ρωτήσουν.

Θέλω να εφιστήσω την προσοχή στους πολίτες της Πάτρας και να τους καλέσω να δουν με προσοχή και με υπευθυνότητα το όλο θέμα, χωρίς να υποκύπτουν στις μικροπολιτικές σειρήνες που υποθηκεύουν το μέλλον της πόλης.

Το θέμα της κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου, δεν είναι κάτι που πρέπει να αφήνει αδιάφορους τους πολίτες της Πάτρας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο. Δεσμεύει τη θητεία τεσσάρων τουλάχιστον Δημάρχων της πόλης, αφού οι όροι δημοπράτησης κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου καθορίζουν και τα δημοτικά τέλη που θα πληρώνουν οι δημότες της Πάτρας για μια 20ετία.

Δεσμεύει με λίγα λόγια οικονομικά τους πολίτες της πόλης για 20 χρόνια. Και αυτό δεν μπορεί κανείς να το προσπερνάει αβασάνιστα για να εξυπηρετήσει καμία πολιτική και κανένα συμφέρον.

Για να ξεκαθαρίσω μια και καλή τη θέση μας και να μην υπάρχει κανένα περιθώριο παρανόησης σκόπιμης ή μη, ή ακόμη χειρότερα περιθώριο παραμόρφωσης των θέσεών μας για τη δημιουργία εντυπώσεων που συμφέρουν ορισμένους, κάνω σαφή και ξεκάθαρα τα εξής:

Συμφωνούμε ότι η πόλη μας έχει άμεση ανάγκη το εργοστάσιο επεξεργασίας των απορριμμάτων της. Αφενός γιατί αυτό επιβάλει πλέον η νομοθεσία και αφετέρου γιατί η Ξερόλακκα αφέθηκε να κορεστεί, χωρίς πριν να εξασφαλιστεί η δυνατότητα διαχείρισης των απορριμμάτων της στο μεσοδιάστημα μέχρι τη λειτουργία του εργοστασίου.

Χρειάζεται όμως η Πάτρα ένα εργοστάσιο που να λειτουργεί με περιβαλλοντικούς όρους που επιτρέπονται στη χώρα μας, αλλά και ένα εργοστάσιο που θα λειτουργεί αλλά με το μικρότερο δυνατόν και όχι το μεγαλύτερο κόστος για το δημότη. Ιδίως αυτή την εποχή της οικονομικής λιτότητας που έχει φέρει σε απόγνωση δεκάδες χιλιάδες Πατρινών.

Δεν χρειάζεται η Πάτρα ένα εργοστάσιο που κανείς δεν γνωρίζει που θα καίει το υπόλοιπο της επεξεργασίας των απορριμμάτων της και η λειτουργία του θα στοιχίζει σε κάθε δημότη της πενταπλάσιο ποσό από ό,τι πληρώνει σήμερα.

Τέτοιο εργοστάσιο και με αυτό το κόστος για το δημότη επέβαλαν τα τεύχη δημοπράτησης που εγκρίθηκαν, το περασμένο Δεκέμβριο, από το Υπουργείο Εσωτερικών. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται το Πανεπιστήμιο της Κρήτης, σύμφωνα με σχετική μελέτη που επίσης δημοσιοποιούμε.

Ο Δήμος της Πάτρας για να αποφασίσει θα περιμένει και τις αντίστοιχες μελέτες από το Πανεπιστήμιο της πόλης και από Τ.Ε.Ε. Δυτικής Ελλάδας, αλλά και την διημερίδα στην οποία μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο θα κληθούν όλοι οι ειδικοί να απαντήσουν.

Δεν χρειάζεται βέβαια να είναι κανείς ειδικός για να καταλάβει ότι το μικρότερο κόστος κατασκευής και λειτουργίας του εργοστασίου, που θα πληρώνουν οι δημότες, επιτυγχάνεται με τον μεγαλύτερο δυνατόν ανταγωνισμό μεταξύ των μεθόδων επεξεργασίας απορριμμάτων και όχι αντίθετα με τον περιορισμό τους.

Με το κριτήριο του μεγαλύτερου ανταγωνισμού δημοπρατήθηκε ήδη το σχετικό εργοστάσιο τεσσάρων νομών της Δυτικής Μακεδονίας. Αυτό το κριτήριο δεσμεύτηκε να ισχύσει ο υπουργός Εσωτερικών, και για το εργοστάσιο της Κερατέας, μετά την εξέγερση των κατοίκων της.

Αντίθετα, για την Αχαΐα επιλέχτηκε το μικρότερο κόστος για το δημότη να προκύπτει από τα 60 εκ. ευρώ που δήθεν «έχουν εξασφαλιστεί» από δημόσια δαπάνη για να δοθούν στον ανάδοχο. Κάτι το οποίο αποδεικνύεται ανέφικτο από τα ίδια τα τεύχη δημοπράτησης. Τουλάχιστον τα 30 εκ. ευρώ από αυτά θα επιβαρύνουν τους δημότες.

Η επιλογή του εργοστασίου, το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για να κατασκευαστεί και το κόστος που θα επιβαρύνει τους Πατρινούς και τους Αχαιούς για 20 χρόνια είναι θέματα μείζονος σημασίας για να επιτρέπονται λάθη.

Δυστυχώς τέτοια λάθη υπήρχαν στα τεύχη δημοπράτησης που εγκρίθηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο από την υφυπουργό Εσωτερικών και μάλιστα πολλά και μεγάλα.

Λάθη που θα επέφεραν την ακύρωση της όλης διαδικασίας δημοπράτησης του εργοστασίου, η οποία θα έπρεπε να ξαναρχίσει πάλι από την αρχή.

Λάθη που επέτρεπαν την κατασκευή του εργοστασίου με αρκετά μεγαλύτερο κόστος από όσο θα έπρεπε.
Λάθη που έδιναν τη δυνατότητα να μη συνεχίσει η λειτουργία του εργοστασίου ανώδυνα για τον ανάδοχο.

Λάθη που «διευκόλυναν» μεγάλη επιβάρυνση για τους δημότες της Πάτρας, άσχετα με τον όγκο των απορριμμάτων τους.

Λάθη που εμπόδιζαν τον περιορισμό του όγκου των απορριμμάτων, της ανακύκλωσης και όσων η τελευταία κοινοτική οδηγία επιβάλει.

Η Δημοτική Αρχή θέτει στην αξιολόγηση, του Πανεπιστημίου της Πάτρας, του Τ.Ε.Ε. και των ειδικών, τα 15 μεγαλύτερα από αυτά και σε 15 μέρες θα κληθεί το Δημοτικό Συμβούλιο να αποφασίσει."


 
Top