Πυρπολούν στην κυριολεξία τις τσέπες των καταναλωτών οι τιμές των καυσίμων, καταρρίπτοντας απανωτά ιστορικά ρεκόρ και μάλιστα σε μια συγκυρία ήδη εξαιρετικά δυσμενή, κατά την οποία τα δεινά της οικονομικής κρίσης, από κοινού με το “βρόγχο” του Μνημονίου, αλλά και με την ανασφάλεια από...

τους διαρκείς ψιθύρους περί επικείμενης χρεοκοπίας, “φιλοτεχνούν” ένα σχεδόν θανατηφόρο “κοκτέιλ” για τις αντοχές της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.

Ήδη, η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει εκτιναχθεί στα 1,684 ευρώ το λίτρο, ενώ στα νησιά έχει φτάσει να πωλείται μέχρι και 1,87 ευρώ το λίτρο. Παράλληλα, λίγες ημέρες πριν από τη λήξη της περιόδου θέρμανσης, η τιμή του ντίζελ διαμορφώνεται σε νέα επίπεδα - ρεκόρ όλων των εποχών και πωλείται πια κοντά στο ένα ευρώ το λίτρο. Για την ακρίβεια, η μέση τιμή του έχει... σκαρφαλώσει στα 0,903 ευρώ το λίτρο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι από τις 21 Μαρτίου 2011 μέχρι και σήμερα έχει καταγραφεί μία αύξηση στις τιμές διυλιστηρίου στην απλή αμόλυβδη βενζίνη 4,4 λεπτά (8,08%), όπως σημειώνει το ίδιο το αρμόδιο Υπουργείο. Αντίστοιχα, οι τιμές διυλιστηρίου του πετρελαίου θέρμανσης έχουν αυξηθεί κατά 1,9 λεπτά (4,79%).

Στο ίδιο διάστημα η επιβάρυνση του καταναλωτή, βάσει της σύγκρισης των μέσων τιμών, ανέρχεται σε 1,5 λεπτά ανά λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη και 0,8 λεπτά ανά λίτρο στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Αβάσταχτη η επιβάρυνση
Συγκεκριμένα στην αμόλυβδη στις 21/3 η μέση λιανική τιμή πώλησης του λίτρου στην επικράτεια ήταν 1,669 ευρώ και σήμερα διαμορφώνεται στο 1,684 ευρώ. Αντίστοιχα, στο πετρέλαιο θέρμανσης στις 21/3 η μέση τιμή ήταν 0,895 ευρώ και σήμερα διαμορφώνεται σε 0,903 ευρώ. Ούτε λίγο ούτε πολύ, δηλαδή, οι οικογένειες που θέλουν να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης για 1.000 λίτρα θα πρέπει να δώσουν ένα μισθό, δηλαδή 900 ευρώ!

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι το 94,13% της λιανικής τιμής της αμόλυβδης διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου και τους φόρους. Τα υπόλοιπα 9,93 λεπτά (5,91%) είναι το ποσό που μοιράζονται οι εταιρείες εμπορίας, οι μεταφορείς υγρών καυσίμων και τα πρατήρια, ενώ σημειώνεται από το Υπουργείο ότι το τελευταίο διάστημα, λόγω εξωγενών παραγόντων, έχουν αυξηθεί οι τιμές διυλιστηρίου.

“Λουκέτο” στο ¼ των πρατηρίων της χώρας
Οι αυξήσεις αυτές αποδίδονται μεν στις ανατιμήσεις των διεθνών τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου, αλλά, όπως επισήμανε, σε δηλώσεις της, η Αναστασία Παγουλάτου, γ.γ. της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Αχαΐας, δεν μπορεί κανείς να αποτολμήσει σύγκριση με τις περυσινές τιμές, διότι, εκτός από τις διεθνείς συνθήκες, έχουν μεταβληθεί και πολλές ακόμη παράμετροι, όσον αφορά τη χώρα μας, αφού πλέον έχουμε διαφορετικό φόρο κατανάλωσης, αλλά και ΦΠΑ.

Ταυτόχρονα, διευκρίνισε ότι από το 1,63 που πουλάει, π.χ., η ίδια στο πρατήριό της την αμόλυβδη, το 63% το παίρνει το κράτος, το οποίο και κατήγγειλε, λέγοντας πως “αυτό είναι που υπερκερδοσκοπεί” και προβλέποντας ότι, αν δεν σταματήσει αυτή την τακτική, “σε λίγο όλοι θα πηγαίνουμε με τα πόδια”.

Η εκτίμηση αυτή, φυσικά, δεν συνιστά υπερβολή, αφού είναι καταγεγραμμένο γεγονός ότι, εξαιτίας της πρωτόγνωρης οικονομικής επιβάρυνσης, που γνωρίζουν τα νοικοκυριά, έχουν περιοριστεί σημαντικά οι μετακινήσεις με τα Ι.Χ. Αυτό έχει ως συνέπεια η κατανάλωση καυσίμων να έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 20% -η ίδια η κυρία Παγουλάτου ανεβάζει το ποσοστό αυτό σε 40%-, σε σχέση με πέρυσι.

Εννοείται πως η καθίζηση της ζήτησης δεν αφήνει ανεπηρέαστα τα πρατήρια, τόσο στη χώρα γενικότερα όσο και στην Αχαΐα ειδικότερα. Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει η Γ.Γ. της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Αχαΐας, από τα 8.000 πρατήρια, που λειτουργούσαν σε όλη την Ελλάδα πριν από ένα χρόνο, έχουν κλείσει τα 2.000, ενώ στην Αχαΐα έβαλαν λουκέτο 15 - 20 από τα 173, που υπήρχαν.

Η κυρία Παγουλάτου δεν παρέλειψε, επίσης, να χαρακτηρίσει ως αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, “την ώρα που ο κλάδος των πρατηριούχων παρουσιάζει σημαντική πτώση, η ΜΟΤΟΡΟΪΛ, η ΠΕΤΡΟΛΑ, αλλά και όλες οι εταιρείες πετρελαιοειδών, έκλεισαν με κέρδη”.

Διακινδυνεύει, μάλιστα, την πρόβλεψη ότι αυτό θα εξακολουθήσει να συμβαίνει, ενώ διατυπώνει και το βάσιμο φόβο της ότι σε λίγο καιρό “ανεξάρτητα πρατήρια δεν θα υπάρχουν πια καθόλου”. Όσο για τα περί... ελεύθερης αγοράς, τα θερωρεί μάλλον κοροϊδία, υποστηρίζοντας: “Ελεύθερη αγορά θα είχαμε όταν δεν θα υπήρχε παρέμβαση του κράτους. Δεν υπάρχει όταν το κράτος βάζει πλαφόν και μάλιστα στον τελευταίο τροχό της αμάξης, στα πρατήρια κι όχι στα διυλιστήρια”.

Πόσο πωλούν τα πρατήρια στην Πάτρα
Τα τελευταία 24ωρα οι τιμές των καυσίμων στα πρατήρια της αχαϊκής πρωτεύουσας κυμαίνονται ως εξής:
Από 1,618 ως 1,767 ευρώ η απλή αμόλυβδη (95 οκτανίων).
Από 1,698 ως 1,939 ευρώ η σούπερ αμόλυβδη (100 οκτανίων).
Από 1,649 ως 1,799 ευρώ η σούπερ.
Από 1,447 ως 1,579 ευρώ το ντίζελ κίνησης.
Από 0,889 ως 0,950 ευρώ το ντίζελ θέρμανσης.

Πηγές: zougla, fuelprices, attacktv
 
Top