Σαρωτικές μετατάξεις στον ΟΣΕ
Από 43 άρθρα αποτελείται το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ που κατατέθηκε το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή, από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, με στόχο την εξυγίανση και την ανάπτυξη του ομίλου του οργανισμού και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ...
Σύμφωνα με τις προβλέψεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο, ο όμιλος του ΟΣΕ θα διαχωριστεί σε τέσσερις βασικές εταιρίες: Στον ΟΣΕ, στον οποίο θα συγχωνευθεί και η ΕΔΙΣΥ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παράλληλα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μπει ιδιωτικός φορέας, ο οποίος θα μπορεί να έχει και τη διοίκηση.
Καθήκοντα διαχειριστή της σιδηροδρομικής γραμμής θα έχει ο ΟΣΕ.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα επιφορτιστεί με την αξιοποίηση, διαχείριση και εκμετάλλευση ακινήτων, αστικών ή μη, του Οργανισμού, την αγορά ή πώληση ακινήτων, καθώς και την άσκηση κάθε είδους κτηματικών εργασιών και συναλλαγών.
Η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τη μελέτη, δημοπράτηση, προμήθεια, κατασκευή, διοίκηση έργων σιδηροδρομικής υποδομής με των επ' αυτής σιδηροδρομικών συστημάτων.
Στις αρμοδιότητες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, η παροχή υπηρεσιών έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών, η ανάπτυξη, οργάνωση και εκμετάλλευση αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς και μεταφορών πάσης φύσεως με συστήματα σταθερής τροχιάς.
Ο ΟΣΕ μεταβιβάζει χωρίς αντάλλαγμα, όλο το τροχαίο υλικό στο ελληνικό δημόσιο, το οποίο με τη σειρά του το μεταβιβάζει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που ανήκει στον ΟΣΕ, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων της σιδηροδρομικής υποδομής, περιέρχεται αυτοδικαίως κατά κυριότητα στο Δημόσιο. Υπεύθυνη για την αποκλειστική διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση όλων των ακινήτων του ΟΣΕ θα είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία θα ακολουθεί πιστά τις εντολές της αρμόδιας Διϋπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.
Ως αντάλλαγμα το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει όλα τα χρέη του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ, ενώ παράλληλα διαγράφονται και όλα τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ.
Τα χρέη αυτά ανέρχονται σε περίπου 10,7 δις ευρώ.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίζεται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες:
Ενεργό Δίκτυο στο οποίο διενεργούνται σιδηροδρομικές μεταφορές.
Δίκτυο υπό Κατασκευή, δηλαδή αυτό που βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής και μετά την ολοκλήρωση του θα διασυνδεθεί με το Ενεργό Δίκτυο.
Ενεργό Δίκτυο σε Προσωρινή Αναστολή Λειτουργίας, στο οποίο εκτελούνται εργασίες συντήρησης και επισκευής, ώστε να ενταχθεί αργότερα στο Ενεργό Δίκτυο.
Καταργημένο Δίκτυο στο οποίο δεν διενεργούνται σιδηροδρομικές μεταφορές και παύει να αποτελεί μέρος της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.
Σε ότι αφορά την τιμολογιακή πολιτική, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεούται να καταρτίζει επιχειρησιακό σχέδιο με σκοπό την άμεση κερδοφορία της.
Από 1-1-2011 καταργούνται κάθε είδους εκπτώσεις στα κόμιστρα, ειδικές τιμολογήσεις μεταφοράς καθώς και κάθε άλλη υποχρέωση μεταφοράς επιβατών ή φορτίου με οικονομικούς όρους.
Για την εκτέλεση των δρομολογίων προβλέπεται και η διενέργεια από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, ύστερα από σχετικό αίτημα και αφού πληρούν τις απαραίτητες υποχρεώσεις.
Το έργο της παρακολούθησης για την υλοποίηση του νόμου θα έχει η Διυπουργική Επιτροπή ΔΕΚΟ, η οποία θα εγκρίνει και τα στρατηγικά, επιχειρησιακά και επενδυτικά σχέδια.
Μετατάξεις εργαζομένων
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η Διοίκηση κάθε Εταιρίας συντάσσει κατάλογο με το Πλεονάζον Τακτικό Προσωπικό.
Το νομοσχέδο αναφέρει ότι θα πρέπει να αποχωρήσουν 1.600 από τον ΟΣΕ, μετά και τη συγχώνευση με την ΕΔΙΣΥ και 751 από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το πλεονάζον προσωπικό μεταφέρεται σε κενή οργανική θέση προτίμησης του ενδιαφερόμενου σε Φορέα Υποδοχής.
Ο μεταφερόμενος συνδέεται με το Φορέα Υποδοχής με σχέση ή σύμβαση φύσης, μορφής, χαρακτηρισμού και διάρκειας όμοιας με αυτή που τον συνέδεε με την Εταιρία από την οποία μεταφέρθηκε, κατατάσσεται στο Φορέα Υποδοχής σε βαθμό και μισθολογικό κλιμάκιο ανάλογο με τα τυπικά του προσόντα και την πραγματική και αναγνωρισμένη προϋπηρεσία του σε οποιαδήποτε από τις Εταιρίες.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, οι προτεινόμενες διατάξεις για ζητήματα προσωπικού, που στοχεύουν στην αντιμετώπιση τριών κατηγοριών προβλημάτων:
Τη μεταφορά σημαντικού αριθμού εργαζομένων σε οργανισμούς και υπηρεσίες του δημοσίου, όχι ως υπεράριθμων αλλά προς κάλυψη υπαρκτών αναγκών, και μάλιστα κατά τρόπο ώστε να μη γίνει καμία απόλυση και να μη μειωθούν οι τακτικές αποδοχές κανενός.
Την αναδιοργάνωση του εργασιακού καθεστώτος των εργαζομένων του Ομίλου ΟΣΕ που δεν θα μεταφερθούν, ιδίως σε επίπεδο συλλογικού εργατικού δικαίου, με σεβασμό στη συνταγματική νομιμότητα.
Στον εξορθολογισμό ρυθμίσεων ατομικού εργατικού δικαίου.
Με την έναρξη ισχύς του νόμου καταργούνται οι συλλογικές ρυθμίσεις που ισχύουν στην εταιρία και συγκεκριμένα ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού ΟΣΕ, ο Κανονισμός Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης Προσωπικού ΟΣΕ, ο Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών και οι Επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας Προσωπικού ΟΣΕ.
Θα ακολουθήσει συλλογική διαπραγμάτευση με αντικείμενο τον εξορθολογισμό, τροποποίηση, αντικατάσταση και εκ νέου κατάρτιση όλων των κανονισμών αυτών.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη σύσταση ανεξάρτητης διοικητικής αρχή με την επωνυμία "Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων"
Πηγή: ethnos