Αλλοδαποί πολίτες χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με λευκό ποινικό μητρώο και οικονομικά προβλήματα, είναι οι περισσότεροι διακινητές μεταναστών, που συλλαμβάνονται τα τελευταία χρόνια στο λιμάνι της Πάτρας. Τα μέλη των κυκλωμάτων που διακινούν μετανάστες, αξιοποιώντας τις διεθνείς διασυνδέσεις τους, βρίσκουν πρόθυμους να αναλάβουν τη διακίνηση, εκμεταλλευόμενοι κυρίως την ανάγκη τους για χρήματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συλλεχθεί, τόσο κατά τη διάρκεια της προανακριτικής διαδικασίας, αλλά και με βάση τα όσα καταγράφονται, όταν οι συλληφθέντες οδηγούνται στη Δικαιοσύνη, αποκαλύπτουν τους τρόπους που γίνεται η διακίνηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κυκλώματα επιλέγουν τους διακινητές με βάση τρία κριτήρια: να είναι πολίτες χωρών της Ε.Ε. ώστε να είναι εύκολη η μετακίνησή τους από και προς την Ελλάδα. Να έχουν λευκό ποινικό μητρώο, ώστε στην περίπτωση που συλληφθούν να έχουν πιθανότητες να αφεθούν ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους, όπως για παράδειγμα η καταβολή χρηματικής εγγύησης. Να συναινούν στη συνεργασία με τα κυκλώματα, πράγμα που επιτυγχάνεται με τα χρήματα που τους προσφέρουν, γνωρίζοντας ότι βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση. Συνήθως η αμοιβή του διακινητή φθάνει στο 1/3 του ποσού που θα πληρώσει ο μετανάστης για να φύγει από την Ελλάδα, το οποίο κυμαίνεται, ανάλογα με την περίπτωση, από 1.000 έως 2.000 ευρώ. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, ο διακινητής εισπράττει τα χρήματα εκτός Ελλάδος, ώστε εάν συλληφθεί, να μη βρεθούν στην κατοχή του, διότι τότε θα επιβαρυνθεί η θέση του. Το δρομολόγιο που θα ακολουθήσουν οι περισσότεροι από τους διακινητές είναι συνήθως προκαθορισμένο. Συγκεκριμένα, φθάνουν στην Ελλάδα με νοικιασμένο όχημα, το εσωτερικό του οποίου μπορεί να διαμορφωθεί εύκολα, ώστε να είναι δυνατόν να κρυφτούν περίπου 10 μετανάστες. Στη συνέχεια κατευθύνονται κυρίως προς την Αθήνα, προκειμένου να παραλάβουν μετανάστες, οι οποίοι έχουν συνήθως πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα. Πριν αναχωρήσουν για την Πάτρα έχουν λάβει τις απαραίτητες οδηγίες για το τι θα ισχυριστούν σε περίπτωση που συλληφθούν.

Οπως έχει καταγραφεί, οι πιο πολλοί ισχυρίζονται ότι είχαν πάει βόλτα στην Ακρόπολη, το Μοναστηράκι ή σε άλλα τουριστικά αξιοθέατα και εκεί γνώρισαν κάποιους άλλους αλλοδαπούς. Οταν οι αλλοδαποί, όπως ισχυρίζονται οι συλληφθέντες, μαθαίνουν ότι υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς με αυτοκίνητο μέχρι την Πάτρα, τους ζητούν να τους πάρουν μαζί τους, μόνο μέχρι το λιμάνι. Οι συλληφθέντες υποστηρίζουν ότι αγνοούσαν ότι οι αλλοδαποί δεν είχαν νομιμοποιητικά έγγραφα, αφού είχαν ήδη δει τα ακτοπλοϊκά τους εισιτήρια. Και για να ισχυροποιήσουν τη θέση τους, ορισμένοι παρουσιάζουν αμφίβολης γνησιότητας έγγραφα, υποστηρίζοντας ότι ήλθαν στην Ελλάδα για να παραλάβουν προϊόντα, τα οποία πρέπει να μεταφέρουν στην Ιταλία ή σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, συλληφθέντες ισχυρίζονται ότι οι αλλοδαποί μπήκαν κρυφά στο όχημά τους, παραβιάζοντας την κλειδαριά.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι είναι σχεδόν καθημερινές οι συλλήψεις αλλοδαπών που επιχειρούν να ταξιδέψουν με πλαστά έγγραφα, φαίνεται ότι τα κυκλώματα παράνομης διακίνησης μεταναστών επιμένουν να χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο τρόπο. Τις τελευταίες 30 ημέρες έχουν συλληφθεί πάνω από 120 αλλοδαποί που επιχείρησαν να ταξιδέψουν παράνομα προς την Ιταλία, ενώ ο αριθμός των διακινητών ξεπερνά τους 15.

Κρυμμένοι σε φορτία
Σύμφωνα με εκτιμήσεις αξιωματικών της Αστυνομίας και του Λιμενικού, προφανώς τα κυκλώματα που προμηθεύουν τους αλλοδαπούς με πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα, εξακολουθούν να βρίσκουν διακινητές, ενώ οι αλλοδαποί δέχονται να ταξιδέψουν παράνομα προς την Ιταλία, κρυμμένοι σε κάποιο φορτίο, με κίνδυνο να τραυματιστούν σοβαρά, ή ακόμη και να χάσουν τη ζωή τους. Πρόσφατα εντοπίστηκε αλλοδαπός στο επάνω μέρος του φορτίου φορτηγού οχήματος, που αποτελείτο από κιβώτια με ξυραφάκια. Σε δύο άλλες περιπτώσεις, εντοπίστηκαν αλλοδαποί που ήταν κρυμμένοι στα ημιαξόνια φορτηγών.

Του Ηλια Κανιστρα-kathimerini
 
Top