Πότε και πώς θα ξεκινήσουν και πάλι τα έργα στην "Ολυμπία" και στην "Ιόνια" Οδό; Μετά το πρώτο επιτυχές βήμα για την επανέναρξη των έργων, δηλαδή την οριστικοποίηση των αποζημιώσεων, η προσπάθεια τώρα εστιάζεται στις διαπραγματεύσεις με τις 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες που δανειοδοτούν τους παραχωρησιούχους.
Οι μέχρι τούδε εξελίξεις είναι θετικές και δείχνουν ότι, εκτός απροόπτου, οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης θα κατατεθούν στη Βουλή για έγκριση μέσα στο καλοκαίρι.
Οι τράπεζες, που εδώ και δυόμισι έτη έχουν διακόψει τη δανειοδότηση των έργων, παρακολουθούν από κοντά τις συζητήσεις που ξεκίνησαν ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και το Δημόσιο στις αρχές του 2011. Ωστόσο, μέχρι πριν από 8 μήνες, τα αποτελέσματα ήταν μάλλον φτωχά. Το μόνο που είχε υπογραφεί ήταν ένα γενικόλογο «μνημόνιο συναντίληψης» το καλοκαίρι του 2011, το οποίο δεν οδήγησε πουθενά.
Η πρώτη ουσιαστική εξέλιξη για την επανεκκίνηση των έργων ήταν το «κλείσιμο», την προηγούμενη εβδομάδα, όλων των οικονομικών διεκδικήσεων των κατασκευαστών. Είχε προηγηθεί μια «συμφωνία κυρίων» τον Δεκέμβριο του 2012, στην οποία τέθηκε για πρώτη φορά σε συγκεκριμένη βάση η μείωση του φυσικού αντικειμένου των έργων (μέσω της μετάθεσης μεγάλων τμημάτων, όπως το Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα ύστερα από μία τριετία).
Το επόμενο βήμα θα είναι η συμφωνία με τις τράπεζες, για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης. Στο επίκεντρο βρίσκεται το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου, το οποίο τράπεζες και παραχωρησιούχοι θεωρούν ότι δεν είναι βιώσιμο ως έχει.
Επίσης, εξαιρετικά πιθανό θεωρείται οι παραχωρησιούχοι να δεχθούν αύξηση του επιτοκίου δανεισμού τους από τις τράπεζες, με το Δημόσιο να αναλαμβάνει μέρος του επιπρόσθετου κόστους (χρησιμοποιώντας λ.χ. τα μελλοντικά έσοδά του από τα διόδια, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό επιμερισμού κινδύνου). Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου τις οποίες επικαλείται η εφημερίδα "Καθημερινή", οι τράπεζες που συμμετέχουν στα δανειοδοτικά σχήματα δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει αν θέλουν να παραμείνουν ή όχι, προφανώς προσπαθώντας να αποσπάσουν όσο μεγαλύτερα οφέλη μπορούν από τη διαπραγμάτευση.
Εφόσον επέλθει συμφωνία με τις τράπεζες -κάτι που φαίνεται πιθανό-, τότε οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναζητήσουν την έγκριση της Κομισιόν και της τρόικας. Κατόπιν, να καταθέσουν στη Βουλή προς ψήφιση τις τροποποιήσεις στους τέσσερις νόμους με τους οποίους κυρώθηκαν από τη Βουλή οι «παγωμένες» σήμερα συμβάσεις παραχώρησης. Το θετικό είναι ότι όταν η διαδικασία ολοκληρωθεί, το κύριο κατασκευαστικό έργο θα μπορεί να ξεκινήσει άμεσα.