Στα ύψη έχει εκτοξευτεί η οικονομική ανασφάλεια των Ελλήνων, σύμφωνα με έρευνα της πολυεθνικής συμβουλευτικής εταιρείας...
The Boston Consulting Group (BCG).
Η BCG πραγματοποίησε Παγκόσμια Έρευνα σε 16 χώρες στην οποία συμμετείχαν 20.000 ερωτηθέντες, συμπεριλαμβανομένων 780 Ελλήνων.
Η Έρευνα της BCG εξέτασε την Ψυχολογία των Καταναλωτών κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης και αξιολόγησε το κλίμα που επικρατεί σε κάθε χώρα, μετρώντας τα επίπεδα του άγχους, της απαισιοδοξίας, της εργασιακής και οικονομικής ασφάλειας, ενώ διερεύνησε τις καταναλωτικές συνήθειες σε όλη την Ευρώπη και πως αυτές διαμορφώθηκαν εξαιτίας της κρίσης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας εμφάνισαν τέσσερις «κλιματικές ζώνες» στην Ευρώπη: σχετική ηλιοφάνεια στη Γερμανία και στη Σουηδία, μερική συννεφιά στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, συννεφιά στην Ιταλία και την Ισπανία και θυελλώδη -με κάποιες αχτίδες ήλιου στον ορίζοντα- κατάσταση στην Ελλάδα.
Τα αποτελέσματα της Έρευνας της BCG είναι αποκαλυπτικά για τη χώρα μας, καθώς δείχνουν ότι για τους περισσότερους καταναλωτές ο κόσμος έχει ήδη αλλάξει άρδην, ενώ οι Έλληνες πιστεύουν ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο, με αποτέλεσμα να κάνουν δραστικές αλλαγές στις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Από τους ερωτηθέντες, εννέα στους δέκα δήλωσαν ότι αισθάνονται άγχος για το μέλλον, σημειώνοντας το μεγαλύτερο επίπεδο άγχους που παρατηρήθηκε ποτέ σε οποιαδήποτε χώρα που συμμετείχε στην Έρευνα, οποιαδήποτε χρονική στιγμή.
Σχεδόν όλοι οι Έλληνες αισθάνονται ότι έχουν επηρεαστεί προσωπικά από την οικονομική κρίση, και η χαμηλή αυτοπεποίθηση που αισθάνονται έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση των αγορών σε σχέση με προηγούμενα χρόνια: το 68% να δηλώνει ότι θα μειώσει και άλλο τις αγορές, το 28% θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και μόνο το 4% σκοπεύει να αυξήσει τις αγορές. Το 70% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσε ότι αισθάνεται οικονομική ανασφάλεια.
Σχετικά με τις κατηγορίες των καταναλωτικών αγαθών, οι 10 πιο ανθεκτικές κατηγορίες είναι αυτές των τροφίμων, οι οποίες φαίνεται να παραμένουν σταθερές στην προτίμηση των Ελλήνων, ενώ οι 10 κατηγορίες στις οποίες αναμένεται αισθητή μείωση κατανάλωσης περιλαμβάνουν προϊόντα όπως καλλυντικά, ρούχα, συσκευές για το σπίτι, εστιατόρια, αυτοκίνητα, ταξίδια, έπιπλα και πολυτελή προϊόντα.
Οι μοναδικές κατηγορίες στις οποίες αναμένεται κάποια μικρή αύξηση στην κατανάλωση είναι οι βρεφικές τροφές/προϊόντα, οι βιταμίνες και τα είδη υγιεινής διατροφής. Και ενώ παρατηρείται μια τάση των Ελλήνων καταναλωτών να καταναλώνει λιγότερο, και κυρίως λιγότερα πολυτελή προϊόντα, φαίνεται ότι ακόμα οι πολίτες δεν επωφελούνται από τις προσφορές, καθώς μόνο το 46% αγοράζει από αυτές.
Ο Βασίλης Αντωνιάδης, επικεφαλής της BCG στην Ελλάδα, δήλωσε ότι «η χώρα διανύει την πιο δύσκολη περίοδο σε σχέση με τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, και αυτό διαπιστώθηκε και από την Έρευνα της BCG. Οι Έλληνες είναι απαισιόδοξοι, έχουν άγχος και αισθάνονται οικονομική και εργασιακή ανασφάλεια.
» Όμως, ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων βλέπει την οικονομική κρίση και ως ευκαιρία που θα οδηγήσει σε θετική αλλαγή για την κοινωνία και την οικονομία. Υπάρχουν πλέον δομικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίες θα δημιουργήσουν ένα νέο επιχειρηματικό πεδίο με πολλές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις που θα προσαρμοστούν στις νέες αυτές τάσεις.
» Οι μεγάλες διαφορές στις οικονομικές συνθήκες που επικρατούν σε κάθε χώρα της Ευρώπης, αποκαλύπτουν ένα ευρύ φάσμα διαθέσεων ως προς την κατανάλωση και μια εμφανή μεταβολή των καταναλωτικών αξιών. Παρά τη ζοφερή κατάσταση που επικρατεί στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες, ένα μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων βλέπει την οικονομική κρίση ως μια ευκαιρία για να αναγεννηθούν οι κοινωνίες.»
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ