Προς εκποίηση "φιλέτα" του δημοσίου στη Δυτική Ελλάδα
Το σχέδιο για τις μαζικές αποκρατικοποίησεις με στόχο την εξοικονόμηση 50 δισ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν για την επαναγορά των ελληνικών ομολόγων και τη μείωση του δημόσιου χρέους της χώρας, που ανακοίνωσαν την Παρασκευή...
στο Ζάππειο οι υπάλληλοι της τρόικα και η ελληνική κυβέρνηση αναγκάστηκε, στις 2 μετά τα μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής, να εκδώσει ανακοίνωση, χωρίς όμως, να διαψεύδει το γενικό "πωλητήριο, αφορά και την Δυτική Ελλάδα και ασφαλώς την αχαϊκή πρωτεύουσα, την Πάτρα.
-Τα "φιλέτα" γης
Μεταξύ των πρώτων "φιλέτων" που πρόκειται να βγουν στο σφυρί, μετά το Ελληνικό, είναι ο χώρος που χρησιμοποιήθηκε ως εργοτάξιο για την κατασκευή της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου. Με την πώληση του συγκεκριμένου "φιλέτου" η κυβέρνηση ελπίζει να βάλει στα κρατικά ταμεία περί τα 270 εκατομμύρια ευρώ.
Για το πρώην εργοτάξιο της Γέφυρας είχε υπάρξει, όπως ελέγετο, ενδιαφέρον από το Κατάρ, αλλά δε προχώρησε τίποτε ως τώρα. Είναι πολύ πιθανόν η κυβέρνηση να εξετάσει και άλλες προτάσεις που υπάρχουν από ευρωπαϊκά επενδυτικά κεφάλαια για τη συγκεκριμένη έκταση στο Αντίρριο.
Επίσης στον κατάλογο για πώληση ή μακροχρόνια μίσθωση αναμένεται να μπουν άλλες δύο παραλιακές περιοχές, ένα οικόπεδο, κι ένα ακίνητο του δημοσίου στη Ναύπακτο, παραλία στη Ζαχάρω, παραλιακή έκταση στο Δήμο Σκυλλούντος, παραλιακή έκταση στο Δήμο Αμαλιάδας, καθώς και άλλες οικοπεδικές εκτάσεις και ακίνητα στην Ηλεία, οικόπεδα και ακίνητα στο Μεσολόγγι στο Αγρίνιο και στην Αμφιλοχία, η παραλία Μύρτου και άλλες οικοπεδικές εκτάσεις στην Κεφαλλονιά, παρόχθια έκταση στον ποταμό Άραχθο στην Άρτα, παραλιακές εκτάσεις στην Πρέβεζα, παραλιακές εκτάσεις στην Ηγουμενίτσα και στην Κέρκυρα καθώς και οι νέες εγκαταστάσεις της λαϊκής αγοράς του νησιού.
-ΟΛΠΑ Α.Ε.
Την οδό της ιδιωτικοποίησης αναμένεται σύντομα να ακολουθήσει και ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών Α.Ε., αφού στους σχεδιασμούς είναι να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο και να πωληθούν μετοχές, ή να πωληθούν απευθείας όλα τα λιμάνια της χώρας. Η ενδεχόμενη πώληση του ΟΛΠΑ (όπως έχει γίνει με τον ΟΛΠ) επηρεάζει ευθέως τη πολυζητημένη συμφωνία κυβέρνησης (Πάγκαλος) - Δήμου Πατρέων για την παραχώρηση στην πόλη του τμήματος της λιμενικής ζώνης που σήμερα δεν χρησιμοποιείται για λιμενικές εργασίες.
Καθίσταται σαφές πως αν η κυβέρνηση δεν βρει τρόπο κι αν ο Δήμος δεν πιέσει, με την είσοδο του ΟΛΠΑ στο ΧΑΑ δεν θα μπορεί πλέον να γίνει καμία απολύτως παραχώρηση και το θαλάσσιο μέτωπο θα παραμείνει απλά ως μια διεκδίκηση του χάθηκε για τους Πατρινούς.
-ΟΣΕ
Προς ιδιωτικοποίηση ενδέχεται να οδεύσει και το λιμάνι του Αιγίου, ενώ είναι βέβαιο πως το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο σιδηρόδρομος έως και την Πάτρα, καθώς και όλη η περιουσία του ΟΣΕ θα περάσουν, εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον, σε ιδιώτες είτε με πώληση είτε με μακροχρόνια μίσθωση.
Τούτο σημαίνει πως οι σταθμοί του ΟΣΕ στον πολεοδομικό ιστό της πόλης (Σταθμός Αγίου Διονυσίου, σταθμός Παπαφλέσσα και Μαιζώνος, σταθμός Ρίου κ.λπ.) θα περάσουν σε χέρια ιδιωτών προς αξιοποίηση (Υπενθυμίζεται ότι για το σταθμό στην Παπαφλέσσα υπάρχει ήδη ενδιαφέρον για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου. Από την ιδιωτικοποίηση δεν πρόκειται, όπως λέγεται, να "γλιτώσει" και ο οδοντωτός Διακοφτό - Καλάβρυτα.
-ΕΒΟ
Επίσης αυτή τη φορά εκτιμάται ότι και η ΕΒΟ Αιγίου θα πωληθεί, αν υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελληνική Βιομηχανία Όπλων.
-Σε μια εταιρεία
Σε ένα χρηµατοοικονοµικό όχηµα, µε µορφή εταιρείας, θα ενταχθούν τα «ασηµικά» του Δηµοσίου, δηλαδή τα ακίνητα φιλέτα, προκειµένου να αξιοποιηθούν στη συνέχεια µε διάφορους τρόπους, σύµφωνα µε τους σχεδιασµούς της κυβέρνησης.
Πηγές του υπουργείου Οικονοµικών αναφέρουν ότι αφού δηµιουργηθεί η εν λόγω εταιρεία είτε θα µετοχοποιηθεί είτε θα χρησιµοποιηθούν τα περιουσιακά της στοιχεία ως εγγύηση για να δανειστεί το ελληνικό Δηµόσιο. Ο δανεισµός αυτός θα χρησιµοποιηθεί στη συνέχεια για την επαναγορά οµολόγων του ελληνικού Δηµοσίου σε µειωµένη τιµή και τη διαγραφή έτσι αντίστοιχου χρέους.
Τα ακίνητα του Δηµοσίου είναι µια σηµαντική πηγή άντλησης εσόδων, από την οποία θα προέλθει µεγάλο µέρος των 50 δισ. ευρώ που έθεσε ως στόχο η κυβέρνηση και η τρόικα για τα επόµενα πέντε χρόνια. Πάντως, ο υπουργός Οικονοµικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου ξεκαθάρισε χθες πως τα σχέδια της κυβέρνησης για αξιοποίηση δεν ισοδυναµούν µε εκποίηση δηµόσιας γης.
Χρονοδιάγραμμα
Στη διαδικασία αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας η κυβέρνηση έχει βάλει τρία ορόσηµα, σύµφωνα µε τις ίδιες πηγές του υπουργείου Οικονοµικών: ώς το τέλος Μαρτίου θα διαµορφωθεί το σχέδιο µε βάση το οποίο θα γίνει η αξιοποίηση, ώς το τέλος Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί µια πρώτη καταγραφή ακινήτων προς αξιοποίηση και ώς το τέλος Δεκεµβρίου θα γίνει µια δεύτερη καταγραφή ακινήτων.
Παράλληλα, θα δηµιουργηθεί µια γενική γραµµατεία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας στο υπουργείο Οικονοµικών, όπως άλλωστε είχε αποφασιστεί στην τελευταία συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων τον Δεκέµβριο. Στη Διυπουργική εκείνη είχε επιλεγεί και ένας πρώτος κατάλογος 13 µεγάλων ακινήτων µε τα οποία θα ξεκινήσει άµεσα το πρόγραµµα, µε κυριότερο το αεροδρόµιο του Ελληνικού.
Εκτός από τα ακίνητα, εξάλλου, θα προχωρήσουν και άλλες ιδιωτικοποιήσεις. Σε πρώτη φάση, για φέτος αναµένεται η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ (παροχή υγραερίου), για την οποία έχει ήδη προσληφθεί ο σύµβουλος, η επέκταση της σύµβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιµένα Αθηνών και η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στα κρατικά λαχεία.
Από τις ιδιωτικοποιήσεις αυτές η κυβέρνηση προσδοκά ότι θα εισπράξει περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τον στόχο του 1 δισ. ευρώ που είχε τεθεί τον περασµένο µήνα. Σε σύγκριση, βέβαια, µε τους νέους στόχους για 15 δισ. στη διετία και 50 δισ. ευρώ στην πενταετία, το νούµερο αυτό είναι µικρό.
Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ, για την οποία δηµιούργησαν θέµα οι δηλώσεις του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην τρόικα Σερβάζ Ντερούζ, η ίδια πηγή του υπουργείου Οικονοµικών διευκρίνιζε ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις. Αντίθετα, για ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ έχει ήδη αποφασιστεί ότι θα υπάρξει «αξιοποίηση της συµµετοχής του Δηµοσίου».
Παρά τον θόρυβο που δηµιουργήθηκε γύρω από το θέµα των αποκρατικοποιήσεων, µετά τις δηλώσεις της τρόικας, η κυβέρνηση δεν θα κάνει πίσω, τόνιζαν χθες πηγές του υπουργείου Οικονοµικών. Ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση επιµένει σε ένα ευρύ πρό γραµµα αποκρατικοποιήσεων είναι η τροµακτική πίεση που υφίσταται η χώρα να αποδείξει ότι το δηµόσιο χρέος της είναι διαχειρίσιµο και έτσι να επιστρέψει στις αγορές.
Οπως εξηγούν κυβερνητικές πηγές, η Ευρωπαϊκή Ένωση αναµένεται να κάνει αυτό που πρέπει για να βοηθήσει την Ελλάδα να ξεφύγει από την κρίση, προχωρώντας σε επιµήκυνση του δανείου της, µείωση του επιτοκίου της και ενίσχυση του µηχανισµού βοήθειας (EFSF) έτσι ώστε να µπορεί να επαναγοράσει ένα µέρος του χρέους της σε µειωµένη τιµή. Περιµένει, όµως, να κάνει και η Ελλάδα από την πλευρά της µια κίνηση ώστε να πειστεί και η κοινή γνώµη των εταίρων της για να βοηθήσουν. Αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί το πακέτο των 50 δισ. ευρώ.
Οπως λένε, αυτό το πακέτο, µαζί µε την επαναγορά οµολόγων, µπορεί να οδηγήσει σε µείωση του χρέους µας κατά 20% του ΑΕΠ, κάτι που καθησυχάζει τις αγορές για τη δυνατότητα εξυπηρέτησής του µετά το 2013.
Πηγή: attacktv